Niet ondersteunde browser
De webbrowser die u momenteel gebruikt, wordt niet langer ondersteund en daardoor is het mogelijk dat functies van deze website niet werken zoals verwacht. Wij adviseren u om te updaten naar een momenteel ondersteunde browser (zoals chroom , Edge of Firefox) om uw veiligheid, snelheid en algemene ervaring te verbeteren.
Dit product zal binnenkort voor verkoop beschikbaar zijn
Kleur: Oranje
Belangrijkste functies
De beschrijving van dit product is vertaald uit het Engels - Bekijk de oorspronkelijke versie
De SOMA Laboratory Lyra-4 is ontworpen voor muzikanten en klankverkenners die expressieve controle willen over onvoorspelbare en evoluerende tonen. Hij beschikt over vier onafhankelijk gestemde Voices, gerangschikt in twee paren, elk geschikt voor FM-synthese en het genereren van orgelachtige geluiden.
Artikelnummer: 346304
De Lyra-4 bevat vier analoge voices, gegroepeerd in twee paren. Deze Voices volgen geen standaard VCO-structuur. Hun afstemming is gebaseerd op continue aanpassing met behulp van aangepaste variabele weerstanden, waardoor fijnregelen over een breed frequentiebereik mogelijk is. Voices 1 en 2 dekken lagere frequenties, handig voor bastonen of drones, terwijl voices 3 en 4 in een hoger bereik werken.
Elke stem wordt geactiveerd door een aanraakgevoelige sensor die via de huid van de speler wordt aangesloten. De hoeveelheid druk en de snelheid van aanraking beïnvloeden de respons van de omhullende. Bij zachte aanrakingen is de Attack langzamer, terwijl een steviger contact een directere aanzet geeft. Omgevingsfactoren zoals vochtigheid kunnen het gedrag van de sensoren beïnvloeden, vooral bij gebruik buitenshuis.
De FAST-schakelaar past de uitsterftijd aan voor elk stemmenpaar en beïnvloedt de gevoeligheid van de sensor. Voices hebben hogere HOLD-niveaus nodig om te sustainen, waardoor performers kunnen bepalen welke voices stay actief zijn bij gebruik van de HOLD-functie. De TUNE knoppen bieden een nauwkeurige pitch-instelling voor elke voice, waardoor aangepaste intervallen en toonladders mogelijk zijn. De SHARP knop morpht golfvormen tussen triangle en vierkante vormen voor timbrale variatie.
Elk stemmenpaar kan in FM-modus werken. De MOD-knop regelt de modulatiediepte, terwijl schakelaars de modulatiebron selecteren. Je kunt kiezen voor interne modulatie van andere voices, de Hyper laagfrequentie oscillator, de totale output van het instrument of een extern CV-signaal. Dit maakt het mogelijk om van subtiele modulatie naar chaotische feedbacksystemen te gaan.
De PITCH-regelaar transponeert alle voices met behoud van hun relatieve intervallen. HOLD zorgt ervoor dat voices continu blijven klinken en werkt samen met de enveloppen die door de sensors worden geactiveerd. De VIBRATO schakelaar voegt pitchbeweging toe, waarbij elke voice een onafhankelijke laagfrequentie oscillator gebruikt voor natuurlijke variatie. De TOTAL FB schakelaar leidt het hoofduitgangssignaal om om de laagfrequentie oscillator als modulatiebron te vervangen, waardoor alle elementen van de synth worden gecombineerd in een op feedback gebaseerde structuur.
De Hyper LFO bestaat uit twee frequentieregelaars, FREQ A en FREQ B, die een vierkante waves genereren. Je kunt deze signalen combineren door optellen of vermenigvuldigen. Een LINK-schakelaar introduceert FM tussen de twee, waardoor de modulatiecomplexiteit wordt uitgebreid. Het resulterende signaal kan worden gerouteerd om Voices of de delay te moduleren. Dit maakt vloeiende laagfrequentie oscillatorpatronen, pulserende effecten of instabiele modulaties mogelijk, afhankelijk van de instellingen.
De sectie delay heeft een modulatie-ingang, instelbare feedback en selecteerbare golfvormen. Je kunt de delay instellen om te worden gemoduleerd door de Hyper laagfrequentie oscillator of door zijn eigen uitgang, waardoor pitchbending, ritmische effecten en zelfoscillatie mogelijk worden. De feedbacklus kan onstabiel worden bij hoge instellingen, waardoor de delay een volwaardige geluidsgenerator wordt. De MOD knop past de modulatiediepte aan, terwijl de MIX regelaar het droge en vertraagde signaal mengt. Een CV-ingang maakt ook externe modulatie van de delay tijd mogelijk.
Na de delay gaat het signaal door een vervormingstrap. De DRIVE knop regelt de hoeveelheid, terwijl de MIX knop de balans tussen clean en vervormde signalen bepaalt. De vervorming werkt samen met de delay output, waardoor de klank complexer wordt. De VOL knop regelt het uiteindelijke uitgangsniveau.
Lyra-4 heeft hoofdtelefoon- en lijnuitgangen voor monitoring of routering naar andere apparatuur. Twee CV-ingangen maken externe modulatie van Voices en delay mogelijk. Deze ingangen zijn niet geschaald voor pitch tracking, maar reageren goed op step sequencers of audiosignalen voor creatieve modulatie. Het compacte formaat, robuuste ontwerp en gebalanceerde geluidsoutput maken de Lyra-4 zeer geschikt voor zowel live gebruik als experimenteel studiowerk.