Niet ondersteunde browser
De webbrowser die u momenteel gebruikt, wordt niet langer ondersteund en daardoor is het mogelijk dat functies van deze website niet werken zoals verwacht. Wij adviseren u om te updaten naar een momenteel ondersteunde browser (zoals chroom , Edge of Firefox) om uw veiligheid, snelheid en algemene ervaring te verbeteren.
Belangrijkste functies
De beschrijving van dit product is vertaald uit het Engels - Bekijk de oorspronkelijke versie
Tegen 1957 evoluerende Gibsons Les Paul model elektrische gitaar had al verscheidene belangrijke wijzigingen die als het fundament van de iconische gitaar bekend rond de wereld vandaag als de Gibson Les Paul Standard blijven zou ondergaan. Maar terwijl de toevoeging van de nieuwe Tune-o-matic brug en stopbar staartstuk een jaar eerder was aanzienlijk verbeterd de algehele functionaliteit van de Les Paul, niets zou vergelijken met de toevoeging van Gibson's baanbrekende humbucking pickup in 1957.
Artikelnummer: 12510
"Een werkelijk prachtig instrument met zijn natural mahogany rug en nek, terwijl de bovenkant in glanzende gold is met contrasterende ivory finish." - Originele Gibson-reclame, circa 1955
Klik op onderstaande link om een MP3 demo van de Gibson Les Paul 1957 te downloaden Goldtop VOS
In 1957 had Gibson's evoluerende Les Paul modelgitaar al verschillende belangrijke wijzigingen ondergaan die de basis zouden blijven vormen voor de iconische versie die vandaag de dag wereldwijd bekend staat als de Les Paul Standard. Maar terwijl de toevoeging van de nieuwe Tune-o-matic brug en stopbar staartstuk een jaar eerder de algehele functionaliteit van de Les Paul sterk had verbeterd, zou niets te vergelijken zijn met de toevoeging van Gibsons baanbrekende humbucking pickup in 1957.
In de richting van de legendarische Gibson President Ted McCarty, begon Gibson ingenieur Seth Lover te werken aan een tooncircuit met hum-cancelling mogelijkheden ergens in 1954, het aanvragen van een Amerikaans ontwerppoctrooi vandaar de naam Patent aangevraagd voor, of PAF op 22 juni 1955. Begin 1957 begon de standaard dubbelspoelversie van de humbucker pickup te verschijnen op Gibson ES-175s en ES-350Ts, en uiteindelijk op de Les Paul Model Goldtops van datzelfde jaar.
Lichaam
Afgezien van de pickups zijn de basisspecificaties van die 1957 Les Paul Model Goldtops hetzelfde gebleven. Er waren echter verschillende kleine cosmetische variaties die de 1957 versie significant maakten in de ontwikkeling van de Les Paul, waarvan de meest opmerkelijke de plaatsing van het ingelegde, parelmoergesneden Gibson-logo was, dat dichter bij de bovenrand van de kop werd verplaatst. Bovendien zou 1957 het laatste volledige productiejaar zijn voor een Gibson-model met een Goldtop finish. De populaire kleur zou pas in 1968 een andere Gibson-gitaar sieren.
Bijna perfecte Recreatie
Het huidige 1957 Les Paul Goldtop van Gibson Custom Shop is een bijna perfecte reproductie van het originele instrument, in al zijn oorspronkelijke glans en historische grootsheid. Het lichaam is voorzien van Gibson's traditionele handgesneden esdoorn top en massief, niet-gewicht verlicht mahoniehouten lichaam. De kop is gemaakt van Holly headfineer, in tegenstelling tot fiber, net als in 1957, en de vintage-style tulpenstemmers zijn gemonteerd in een rechte lijn, ook zoals ze waren op het origineel. De hals is gemaakt van één massief stuk mahoniehout, en bevestigd aan de body met een lange hals tenon - een van de meer onderscheidende kenmerken van de Les Paul's uit de jaren vijftig. De hals is bedekt met een 22-fret palissander toets, uitgerust met acryl trapezium inlegwerk dat overeenkomt met de grootte van de kleur van de originelen. Natuurlijk leveren twee van Gibson's legendarische Burstbucker pickups alle subtiele variaties van de echte, klassieke humbucker klank door gebruik te maken van historisch "ongeëvenaarde" spoelwindingen en Alnico II magneten. De gitaren Antiek Gold finish komt ook overeen met de tint van het originele model, waardoor dit Custom Shop model de nauwkeurige en duidelijke uitstraling van dit traditionele Les Paul. Andere historische afspraken zijn CTS-potentiometers, hommelcondensatoren, gerolde crèmekleurige toetsbinding, enkellaagse dunne binding rond de body, en period-correcte switchwasher en jackplate. De 1957 Les Paul Goldtop wordt geleverd in een V.O.S. finish, en wordt geleverd met de standaard Gibson Custom geval, aangepaste zorg kit en certificaat van echtheid.
Beroemde spelers
De 1957 Les Paul Goldtop was ook het model dat door Duane Allman werd gebruikt tijdens de vormingsjaren van de Allman Brothers Band en zijn vroege sessie werk, met inbegrip van zijn werk met Eric Clapton (Layla sessies), de Allman Brothers Bands legendarische Fillmore opnames, evenals hun eerste twee albums een oeuvre dat door velen wordt beschouwd als een van de belangrijkste in de geschiedenis van de rock and roll.
Nitrocellulose finish
Het aanbrengen van een nitrocellulose-finish op een Gibson-gitaar is een van de meest arbeidsintensieve elementen van het gitaarmakingsproces. Een goed aangebrachte nitro finish vereist uitgebreide manuren, meerdere gelijkmatig aangebrachte lagen en een exorstuks ante hoeveelheid droogtijd. Maar dit feit heeft Gibson er nooit toe aangezet om deze beproefde methode, die al sinds de eerste Gibson-gitaar in 1894 met lacquer werd geklopt, te veranderen. Waarom om te beginnen droogt een nitro finish tot een veel dunnere laag dan een polyurethaan finish, wat betekent dat er minder interferentie is met de natuurlijke vibratie van het instrument, waardoor een zuiverder klank mogelijk is. Een nitro finish is ook een zachtere finish, waardoor het gemakkelijk te repareren is. U kunt een krasje of een ding op een nitro finish bijwerken, maar u kunt niet hetzelfde doen op een poly-finish. Bovendien is een nitro finish zeer poreus van aard en wordt deze in de loop van de tijd zelfs dunner. Het sluit hout in een luchtdichte behuizing niet af, zoals een poly-finish dat doet, en laat het hout goed ademen en verouderen.
Alle VOS (Vintage Original Spec) series gitaren maken gebruik van een eigen proces dat unieke stappen omvat voor het beitsen, nat schuren, en het met de hand wrijven; vervolgens weerspiegelen de gitaren hoe een goed verzorgde 40-jarige gitaar er uit ziet. Het resultaat is een opmerkelijk patina dat zelfs de meest onderscheidende liefhebber in verrukking zal brengen.